Muito além do Infinito e do Instante: O Tempo como Reunião em Śaṅkarācārya e Abhinavagupta

Far beyond the Infinite and the Instant: Time as Reunion in Śaṅkarācārya e Abhinavagupta

Authors

  • Dilip Loundo Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Abstract

The inquiry into the fundamentality of Time belongs to a context that transcends theoretical conceptualism and discursive objectification. Its necessity has been, since time immemorial, an existential imperative that pleads for an intimate
relationship between Time (kāla), Knowledge (jñāna) and Happiness or Bliss (ānanda). The purpose of this article is to present some of the central arguments that inform the conception of Time (kāla) in Indian philosophical schools of Non-duality (advaita), in particular the traditions of Śaṅkarācārya’s Advaita Vedānta (8th century) and Abhinavagupta’s Kashmir Śaivism (10th century).

Key-words: Time; kāla; Śaṅkarācārya; Abhinavagupta; Advaita Vedānta; Kashmir Śaivism

Author Biography

Dilip Loundo, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

Professor do Departamento de Ciência da Religião da UFJF e Coordenador do Núcleo de Estudos em Religiões e Filosofias da Índia (NERFI/CNPq./UFJF) do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião da UFJF. É Doutor em Filosofia Indiana pela Universidade de Mumbai (Índia), Pós-Doutor em Sânscrito e Filosofia Indiana pela Universidade Sânscrita de Karnataka (Bangalore, Índia), Mestre em Filosofia da Ciência pela UFRJ e Bacharel em Ciências Sociais pela UFRJ. Foi Professor Visitante (Shivdasani Fellow) do Oxford Centre for Hindu Studies da Universidade de Oxford (Reino Unido).

Published

2023-05-31

How to Cite

Loundo, D. (2023). Muito além do Infinito e do Instante: O Tempo como Reunião em Śaṅkarācārya e Abhinavagupta: Far beyond the Infinite and the Instant: Time as Reunion in Śaṅkarācārya e Abhinavagupta. Modernos & Contemporâneos - International Journal of Philosophy [issn 2595-1211], 7(16), 241–250. Retrieved from https://ojs.ifch.unicamp.br/index.php/modernoscontemporaneos/article/view/4862