"Des Cannibales": presencia del otro y formación de sí
"Des Cannibales": presence of the other and formation of oneself
Abstract
This article analyses the chapter “Des cannibales” (Essais, I, 31) from two
methodological assumptions. The first one is that each chapter of the Essais is an
episode of the self-painting project. The second one is that each chapter must be read
taking into account the immediately preceding ones, which serve as preparation for
its reading. These two assumptions allow the emergency of two questions: how to
achieve the naturalization of man, and society, through art; and the role that “the
other” plays in that process. Both questions apply both to the individual project of
self-painting and to the problem of social organization, in which the Discours sur la
servitude volontaire of La Boétie, the elliptical protagonist of the chapter, plays an
important role in reflection. Inasmuch as it places the question of recognition as a
key to reflect on the society, in which the process of individual training takes place.
Keywords : Montaigne, “Des Cannibales”, La Boétie, Self-education, Recognition
of the other
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política para Periódicos de Acesso Livre
Aos autores(as) que tencionam submeter suas obras e publicá-las na revista Modernos & Contemporâneos, não será, sob hipótese alguma, cobrado qualquer tipo de taxas, sendo tais procedimentos inteiramente gratuitos.
Autores(as) que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Todas as obras publicadas na Modernos & Contemporâneos [ issn 2595-1211 ] encontram-se licenciadas com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.
b)Autores(as) têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c)Autores(as) têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre)